piątek, 29 lipca 2011

Odwrotne mocowanie AF-S Nikkor 18-55 mm 1:3.5-5.6 GII ED

AF-S Nikkor 18-55 mm 1:3.5-5.6 GII ED jest kitowym obiektywem, który sprzedawany był z najprostszą lustrzanką Nikona D40. Jestem szczęśliwym posiadaczem tego aparatu. Jakiś czas temu dokupiłem do niego obiektyw, który całkowicie zastąpił mi podstawowy. Postanowiłem wykorzystać zbędny kit i zaadoptować go do zdjęć makro poprzez odwrotne zamocowanie. Modyfikacja polegała na przeniesieniu plastikowego bagnetu na przeciwną stronę obiektywu. Dwa podstawowe problemy: mocowanie i przeniesienie sygnałów elektrycznych rozwiązałem następująco. Przykleiłem bagnet za pomocą żywicy epoksydowej do dodatkowego pierścienia 55mm (pozyskanego z filtru UV) i wkręciłem w istniejący gwint obiektywu. Przeniesienie sygnałów elektrycznych jest w przypadku tego obiektywu dosyć uciążliwe ponieważ przednia soczewka wraz z jej obudową obraca się a cały obiektyw skraca i wydłuża w trakcie ostrzenia i zmiany ogniskowej. Jako dostatecznie giętkie i wytrzymałe wykorzystałem wielożyłowe przewody w metalowym oplocie. Poniżej kilka zdjęć wykonania i kilka zdjęć zrobionych po odwrotnym zamocowaniu.

Rys. 1 - Widoczne złącze elektroniki


Rys. 2 - Bagnet Nikon zamontowany po przeciwnej stronie, osłonięty kapslem


Rys. 3 - Jedno z pierwszych zdjęć


Rys. 4 - Minimalne powiększenie


Rys. 5 - Maksymalne powiększenie


Rys. 6 - Owad

Aktualizacja: Dzisiaj uzupełniłem obiektyw do zdjęć makro o manualną kontrolę przysłony. Wykorzystałem oryginalny, blaszany element, który służył do przeniesienia ustawienia przesłony z body i był wcześniej zamocowany w tylnej części obiektywu. Zamocowałem go na pierścieniu wykonanym ręcznie z laminatu pcb. Zdjęcia konstrukcji poniżej.

Rys. 7 - Przysłona zamknięta


Rys. 8 - Przysłona otwarta


Rys. 9 - Mocowanie

Brak komentarzy: