poniedziałek, 1 września 2008

Praca inżynierska - chłodziarka

Przez ostatni rok pracowałem nad urządzeniem będącym przedmiotem mojej pracy dyplomowej. Jest to chłodziarka do lasera. Chłodzi ona laser wodą płynącą w zamkniętym obiegu. Chłodziarka stabilizuje temperaturę wody chłodzącej poprzez zmianę mocy chłodzenia.
Na początku zbudowałem wymiennik ciepła z ogniwem termoelektrycznym.

Rys. 1 - Wymiennik ciepła

Radiator z wentylatorem to gotowy zestaw do chłodzenia komputerowych CPU. Poniżej znajduje się ogniwo o mocy 200W i chłodnica, wewnątrz której przepływa woda.

Rys. 2 - Widok wymiennika od spodu

Moc chłodzenia można regulować zmieniając prąd, który płynie przez ogniwo termoelektryczne. W tym celu zbudowałem przetwornicę napięcia sterowaną sygnałem o zmiennym wypełnieniu.

Rys. 3 - Przetwornica napięcia

Następnym etapem było zbudowanie układu pomiaru temperatury i zaprogramowanie w mikrokontrolerze sterowania proporcjonalno-całkowego. Zastosowałem mikrokontroler ATmega88.


Rys. 4 - Układ w trakcie testów przetwornicy napięcia

Do mikrokontrolera podłączyłem wyświetlacz, klawiaturę oraz pokrętło cyfrowe jako interfejs użytkownika. Wszystkie te elementy umieściłem na panelu frontowym obudowy.

Rys. 5 - Model panelu frontowego wykonany w programie InventorCAD

Ostatnim etapem było wykonanie zbiornika do wody i umieszczenie wszystkich elementów w obudowie. Całe urządzenie prezentuje się w ten oto sposób.

Rys. 6 - Chłodziarka

Na koniec jeszcze dwa zdjęcia wnętrza obudowy.

Rys. 7 - Elementy podwieszone pod wiekiem obudowy

Rys. 8 - Elementy zamocowane na dnie obudowy
(widok obrócony o 90 stopni względem poprzedniego)

Część elementów chłodziarki np.: panel przedni i tylny, chłodnicę, elementy zbiornika, wykonałem na frezarce CNC.

Brak komentarzy: